Nog één keer genieten van de Patagonische natuurpracht …

21 januari 2019 - Ushuaia, Argentinië

Vandaag was de laatste mogelijkheid om te genieten van de fantastische natuur van Patagonië. Morgen volgt nog een dag in Buenos Aires en woensdag vliegen we naar huis.
De meesten van de groep hebben genoeg gewandeld, gefietst en gevaren en bleven vandaag in het stadje om wat te winkelen en een museum te bezoeken.
Alleen Richard en ik wilden nog iets actievers doen. We namen een taxi naar het wandelpad naar de gletsjer El Marcial.

Voor de eerste keer deze vakantie lag er een dik wolkendek boven ons en het voelde koud aan. De kracht van de wind léék mee te vallen.

Een breed gravelpad ging al snel vrij steil naar boven. Toch was het niet moeilijk klimmen, omdat het pad niet zo hobbelig was.
Het eerste stuk liep door het bos met een heldere bergbeek ernaast.
Toen we het bos uitkwamen torende de gletsjer hoog boven ons uit op een kale, bruine, ruige berg zonder enige begroeiing. Het smalle paadje dat naar boven slingerde, manifesteerde zich als een kronkelige streep.
Tussen het bos en de kale berg zagen we een mooie helling, begroeid met verschillende soorten, groenkleurige mossen, afgewisseld met verschillende waterloopjes waar ik mijn waterfles uit vulde.
Direct voelden we dat we de beschutting van de bomen misten, want de wind gierde om onze oren.
Het werd weer een barre tocht. De windvlagen gingen de strijd met ons aan en alleen door ons regelmatig klein te maken en schrap te zetten, wonnen wij. Eén keer werd ik echt omver geblazen maar ik viel gelukkig tegen de helling aan. Tijdens de stormachtige windvlagen móesten we gewoon stil staan. We vorderden langzaam maar gestaag. De beloning was het panoramische uitzicht over Ushuaia, het Beagle kanaal en de gletsjer zelf.
Richard had een korte broek aan, geen handschoenen bij zich en ook geen muts. Het was ijzig. Ik was beter voorbereid en had gelukkig het nodige bij me.
Toen we bijna boven waren, ging het lichtjes sneeuwen.
Uiteindelijk bereikten we de voet van de gletsjer. De oude sneeuw was niet wit meer en door de bewolking zag het er van dichtbij allemaal nogal somber uit. Maar ….. we konden de gletsjer aanraken 🤗.

Omdat het niet echt behaaglijk was, daarboven op die koude rots, aanvaardden we snel de terugkeer.
De route naar beneden was een stuk eenvoudiger, onder meer doordat we wind méé hadden. Omdat er nauwelijks rotsblokken of grote keien op het gravel lagen, moesten we op de steile stuken wel echt goed oppassen om – voortgeduwd door de wind - niet uit te glijden.

We kwamen weer veilig beneden aan en lieten ons terugrijden naar Ushuaia, waar we ons opwarmden met koffie; en een late lunch gebruikten.

In de stad zag het weer er heel anders uit. Lekker zonnetje en een prettige temperatuur van een graad of 18.  Alle warme kleren konden weer in mijn rugzak!

Ik had nog een paar uur de tijd voordat we om 17.30 uur zouden vertrekken naar de luchthaven voor onze vlucht naar Buenos Aires. Ik maakte een rustige wandeling door het haven- en winkelgebied en zat nog een uurtje lekker in de zon.

De vlucht hing voorspoedig en net na 24.00 uur arriveerden we in het hotel waar we bij aankomst in Buenos Aires ook twee nachten gelogeerd hebben. Wat leek dát lang geleden!
Ik heb ook zó veel gedaan en beleefd!

Nu nog één dagje genieten van deze mooie stad en van een temperatuur van rond de 30 graden! En dan weer naar het ijzige Nederland 😬 en naar Menno 😍!

1. Trui:
    22 januari 2019
    Well done meisje; wat staat er nog meer op die Bucket list van jou.......?!
  2. Marijke:
    23 januari 2019
    Ik heb erg genoten van al je verhalen en foto’s. Goede reis vandaag en welkom terug!
  3. Henk:
    23 januari 2019
    Inez, naar ijzig nederland en WARME menno
  4. Moos:
    23 januari 2019
    Geen wonder, Inez, dat ik Menno vanmorgen om half acht al tegen het lijf liep: hij kan natuurlijk niet wachten om jou weer in z'n armen te sluiten en te complimenteren dat je deze mooie, maar zware tocht zo perfect hebt afgerond.
    Ook mijn felicitaties met dit resultaat, natuurlijk WELKOM THUIS en een goede terugreis ! !
  5. Inge:
    23 januari 2019
    Ook een bijzondere laatste wandeling daar op die zuidelijke gletsjer. Ruig, en een dramatische sfeer. Zo vanaf mijn schrijftafel met uitzicht op de sneeuw heerlijk mee genieten! Wat een mooie reis Inez! Goede vlucht terug morgen!!
  6. Ger Oprins:
    Alvast een goede terugreis
  7. Louise:
    Lieve Inez,
    Wat zullen we die prachtige verhalen en foto’s missen ! Maar jij komt terug en dat maakt alles goed. En nu in alle rust nagenieten en er een prachtig boek van maken. Goede terugreis en tot heel gauw.
  8. Patricia:
    23 januari 2019
    Dank je wel voor al je mooie verhalen en foto's Inez! Ik heb ervan genoten. Een hele goede reis terug naar Nederland.
  9. René:
    23 januari 2019
    Wat een mooie verhalen en foto’s Inez. Boek van maken en verkopen als reisgids.
  10. Gerda Miedema:
    23 januari 2019
    Geweldig Inez. Je hebt ook echt alles eruit gehaald!
    Prachtige verhalen en mooie foto’s.
    Lijkt ook mij een goed idee om er een reisgids van te maken!
    😊
    Goede reis terug. Lieve groet Gerda.
  11. Jan:
    23 januari 2019
    Dankjewel dat ik "mee mocht" met al jouw belevenissen!
    Alles weer goed afgelopen ondanks de verhoogde risico's :)
    Tot ziens!
    Jan
  12. Chris:
    Prachtig Inez.
    zoals je werkt met de natuurelementen
    Dat je zowat wordt omgeblazen is natuurlijk spectaculair
    En dat je medeklimmer niet is voorbereid zegt ook genoeg na zo'n reis
    Nu helaas weer terug en beginnen snel de herinneringen
  13. Margaret:
    23 januari 2019
    Ahh, nu al😉! Was net lekker gewend aan het meereizen. Wat heb jij er alles uitgehaald deze reis en jouw tomeloze energie; respect hoor Inez. Je foto’s inspireren; ze zijn prachtig. Voor nu alvast een hele goede terugreis en tot snel.