Epiloog

23 januari 2019 - Buenos Aires, Argentinië

Terwijl ik dit schrijf zit ik al 1,5 uur in het vliegtuig van Buenos Aires naar Rome, ingeklemd tussen een té dikke dame links van me (die niet in één stoel past) en één van onze groepsgenoten aan de rechterkant …. Tja, je kunt niet altijd geluk hebben 😬. Nog maar 12,5 uur volhouden 🥴.

We reizen weer met Al Italia maar het vliegtuig is beter dan op de heenreis. Het is een moderner toestel en de stoelen zijn comfortabeler. Dus ik kom de tijd wel door voordat we weer voet op Europese bodem zetten. En dan: 'The party is over ...'

Wat heb ik lang uitgekeken naar deze vakantie! Mijn verwachtingen van Patagonië waren hoog gespannen …. en zijn ruimschoots uitgekomen. Wat een schitterende natuur met een enorme diversiteit aan ongelooflijk mooie landschappen. De mogelijkheden om Patagonië op een actieve manier te ontdekken, zijn enorm. En daar heb ik fantastisch gebruik van kunnen maken.
Mede dankzij Renske, die al snel in de gaten had wat ik leuk vond; en dat ook mogelijk maakte. Een top-reisleider en ook nog eens ontzettend sympathiek, blijmoedig en stoer.

Wat het allemaal extra leuk maakte, was de groep; kon niet beter. Het is bijzonder om te ervaren dat je met elkaar in een mum van tijd een soort familie wordt. Terwijl ik op de luchthaven in Buenos Aires bij sommige mensen even dacht: “O, hoort die er ook bij ……🙄?”, veranderde die gedachte heel snel in een gevoel van saamhorigheid en sympathie. En doordat we zo intensief bezig waren, leerden we elkaar heel snel kennen. Bijzondere karakter-eigenschappen komen onmiddellijk boven drijven. Niet in de laatste plaats die van mijzelf. Het is best confronterend om van mensen die je net kent, rake feedback te krijgen over hoe je de dingen doorgaans doet. Familie en vrienden hebben je ooit langzaam maar zeker leren kennen en nemen je als vanzelfsprekend zoals je bent. Maar dit proces gaat tijdens een vakantie als deze  in een soort snelkookpan. Zo is mijn ongeduld van de eerste dagen ten aanzien van het groepstempo weinigen ontgaan; en mijn overmaat aan energie die ergens heen moet, ook niet. Net als mijn ‘last minute acties’. Opmerkingen zoals: “Jij kunt ook niet stilzitten”, of “Jij gaat die berg vandaag zeker twéé keer heen en weer”, of “Jij móet ook veel van je zelf”, zijn best een heldere spiegel. Voor mensen die mij een tijdje kennen, is dat gewoon. Maar hier viel het op …… en gelukkig was het geen enkel probleem. Alles werd van elkaar genomen zoals het was. En dat was super!

Al met al heb ik nog nooit in mijn leven  zo lang achter elkaar genoten van vrijwel elke minuut.
De gebruikelijke tegenslagen die bij een vakantie horen, vielen ook mee. In onze groep is één persoon beroofd van zijn telefoon en zijn er twéé een dag flink ziek geweest. Zelf ben ik alleen mijn pinpas kwijtgeraakt en heb twee USB-stekkers in hotel-stopcontacten laten zitten. Dat valt allemaal erg mee.

Maar het is ook goed om weer naar huis te gaan. Zowel fysiek als mentaal ben ik er aan toe. En natuurlijk zal het fijn zijn om iedereen  - en vooral Menno – weer te zien.

Ik wil jullie heel erg bedanken voor het volgen van mijn verhaal en/of foto’s! En voor het betrokken commentaar op mijn teksten en beelden.
Het was fijn om mijn ervaringen met jullie te kunnen delen en ze daardoor tegelijkertijd ook al een beetje te kunnen verwerken. Al zal het me allemaal nog wel een tijdje bezighouden. En bovenal blijf ik nog lang na-genieten van het fantastische Patagonië.

Liefs,
Inez

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Natalie:
    24 januari 2019
    Gave en gelukkige foto! En prachtig epiloog!
  2. Jan:
    Home sweet home !
    Welkom thuis Inez
    x
  3. Ger Oprins:
    Heb er van genoten
  4. Madch en Mathé:
    24 januari 2019
    Zeer bedankt Inez voor je prachtige verhalen en foto's.
    Het was indrukwekkend.
  5. Tineke:
    24 januari 2019
    Wat ontzettend fijn dat je zó hebt genoten en dat je zulke prachtige foto’s hebt kunnen maken.
    Welkom thuis!
  6. Marijke:
    24 januari 2019
    Een prachtige reis heb je gemaakt; erg leuk om met jouw verhalen en foto's mee te mogen genieten. Je hebt weer mooie herinneringen gemaakt!!
    Maar vindt het vooral super dat we samen weer ; 'ben blij dat je hier bent' kunnen zingen!!
  7. Inge:
    24 januari 2019
    Fijn dat je straks Menno weer in je armen kunt sluiten. En wat super dat je hooggespannen verwachtingen van Patagonië zijn uitgekomen. Heb genoten van je verhalen, avonturen en foto's. Was genieten. Jammer dat dit nu voorbij is ;-)
  8. Lia:
    24 januari 2019
    Het was geweldig om je te volgen op je reis. Wat heb je veel meegemaakt en geweldig mooie dingen gezien.
    Dank je wel voor je prachtige verhalen. Het is fijn dat je zo genoten hebt van de reis waar je lang naar uitgekeken hebt. Geniet nog heel heel na. Welkom thuis,
  9. Chris:
    25 januari 2019
    De beelden middels de foto's werden door jouw verhalen ernaast voor de tweede keer ingekleurd en dat maakte de reis speciaal
    Wat een prachtig land en nu weer naar de alledaagse realiteit in Nederland met een heel ander ecosysteem
    Een goede thuiskomst
  10. Jose:
    25 januari 2019
    Welkom thuis.Ik heb genoten van je verhalen
  11. Moos:
    25 januari 2019
    Natuurlijk -nogmaals- WELKOM THUIS, Inez!
    Veel DANK voor het "mee-beleven" van je reis, in vele facetten !
    Nu even op de plaats rust (?) en hartelijke groeten voor jou èn Menno !
  12. Yvonne:
    Mooi Inez!!! Ik heb genoten van jouw verhalen en foto's. Welkom thuis X
  13. René:
    25 januari 2019
    Ik heb je vakantie meebeleefd en herken veel in wat je schrijft over het reizen in en met een groep.
    Intensief, vermoeiend en bijzonder effectief.
    Laat die album maar komen.
  14. José Breijs:
    27 januari 2019
    Hoi Inez,

Als mede reiziger is het dubbel zo leuk om jouw ervaringen te lezen. Geen woord teveel heb je gezegd. Het was in één woord een fantastisch mooie reis met een geweldige groep onder leiding van Renske. Dankjewel voor alle mooie foto's die je op de app hebt gezet. Wij zullen er dankbaar gebruik van maken wanneer wij ons op het fotoboek storten. Misschien zien wij elkaar ooit nog eens. Veel liefs, José.
  15. Margot Bergmans:
    11 februari 2019
    Tijdens het afgelopen onstuimige, regenachtige weekend heb ik je reisverslag gelezen. Wat een geweldige, onvergetelijke reis heb je gemaakt. Wat een prachtige foto's en wat heb je alles weer mooi en eerlijk beschreven! Een genot om te lezen! Mijn herinneringen aan Zuid-Amerika en Patagonië heb ik dit onstuimige weekend weer herbeleefd, bedankt.